At arbejde med procesforbedringer handler om at gøre hverdagen lettere, forbedre kundeoplevelsen og nedbringe antallet af fejl. Typisk indebærer arbejdet med værdistrømme og processer, at der gennemføres en kortlægning, der identificerer uhensigtsmæssigheder og potentialer. Det kan også handle om at afdække varians i eksempelvis kvaliteten og årsagen til denne varians. På baggrund af kortlægningen beslutter vi, hvad der skal være den kommende bedre standard for processen, og hvorledes ændringen kan implementers.
Konkrete løsninger, der indbefatter procesforbedringer, vil ofte være:
- Fælles bedste standarder på baggrund af kortlægning af processer
- Fastlæggelse af fælles service- og kvalitetsmål
- Optimeret fysisk indretning
- Ændringer i organisering af opgaveløsning
- Funktionsbeskrivelser
- Eliminering af processer der ofte fejler eller skaber spild i form af tilbageløb
- Oprydning (5S)
Procesforbedringer vil ofte have sammenhæng til forbedringer i styringen af driften. God driftsledelse er en måde at fastholde procesforbedringerne på, så det anbefales at kombinere procesforbedringer med forbedringer i styringen.
Links til andre ydelser: